Direktlänk till inlägg 29 mars 2012

2012-03-28 Önskar tips att koppelträna.

Av Margit Evertsson - 29 mars 2012 10:20

Jag vet att jag har skapat det här problemet själv, men det är gjort och går inte att göra ogjort.

Leisie är van att vistas ute utan koppel.

Vi är med på hundpromenader och annan träning tillsammans med många andra, då är det inga problem. Men när min sambo och jag ska gå på egna promenader är det hopplöst, hon drar och drar. Och får vi dessutom möte med annan hund då får jag hålla hårt. Hon gör inga utfall, men på något vis så försöker hon tala om att det här är min husse och matte gör dig inte besvär.

Egentligen vet jag hur jag ska göra men mittsjälvförtroende om jag gör rätt eller fel gör att jag blir lessen och irriterad, och det blir naturligtvis orättvist mot Leisie.

Hon är väldigt noga att se till sin flock, det visar hon inte minst när vi är ute på hundpromenad.

Nu hoppas jag att ni läser detta och kommer med råd och tips.

Önskar er alla en bra dag !

/ Margit

 


 

 
 
Beatrice & Otto

Beatrice & Otto

29 mars 2012 11:07

På valpkursen fick vi lära oss att om kunden drar vänder du hunden mot dig och går åt motsatt håll, när hunden då tittar mot dig och går åt ditt håll så ger du beröm och vänder tillbaka med hunden på din utsida. Upprepa tills hunden förstår att den inte kommer frammåt genom att dra... Kanske sömst på attförklara... men det är så vi jobbar med Otto och det går :)

http://www.lillaotto.bloggplatsen.se

Margit Evertsson

29 mars 2012 11:26

Tack,jag blir glad för alla tips.
/margit

 
Anki

Anki

29 mars 2012 12:27

Vanligt problem, inte bara du som tampas med detta. Ett effektivt sätt är att direkt när hunden drar & kopplet spänns så backar du 10 steg, då kommer hunden direkt efter dig, då går du frammåt igen.
Så fort kopplet är spänt & hunden drar gör du om samma procedur, backar tills hunden kommer efter, då går du frammåt igen.
Detta tar lite tid & är tålamodskrävande, men ger resultat.
Hunden fattar snabbt att så snart kopplet sträcks kommer den inte frammåt, vilket den ju gärna vill.
Till sist har hon lärt sig att enda sättet att komma fram på är att inte dra. :-)
Allt sker tyst utan kommandon, det gör att vovven måste tänka efter.

Detta fungerade klockrent för mig & de hundar jag haft.

Lycka till min vän.

Kram Anki

http://www.ankifl.bloggplatsen.se

Margit Evertsson

29 mars 2012 12:37

Goa tips. Tack

 
Ingen bild

sigrid

31 mars 2012 14:57

Vi har samma bekymmer! Nu har jag provat alla tips... jag har nu börjat kicka till Ouzo med bennet då han inte går fot... fungerar ;) det behövs bara en liten törn så fattar han vad som gälller ;) Lycka till

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margit Evertsson - 5 maj 2012 18:07

Idag är det snöblandat och ruggigt. Men det hindrade inte oss att ta en skogsrunda. Eftersom vi kör diet fick vi ta lunchen med i fickan. För min del ett äpple och en banan. Väl framme i skogen och hunden fri, så intogs luchen på gående fot. Det gi...

Av Margit Evertsson - 4 maj 2012 17:23


Nu är det fredagkväll och snöblandat regn. Inte kan jag säga att det är speciellt mysigt. Hade önskar vackert väder så jag kunde vara ute och borsta hunden. Det är något så enormt hon fäller. Fortsätter det så här, blir det väl en nakenhund av henn...

Av Margit Evertsson - 2 maj 2012 20:48

I dag har det varit en hyfsad dag. Har klarat fem dagars diet (Scarsdale) Det börjar kännas lite längtan efter någon go macka,helst en småfranska med smör på. Mm vad det skulle sitta gott. Men det där suget går snabbt över,och allt är som vanligt. Ha...

Av Margit Evertsson - 1 maj 2012 22:57

Hej alla Det har inte blivit så mycket skrivet på den här bloggen. Har haft fullt upp med träning,hemsida och bloggen till hemsidan.Den här bloggen vill jag väl helst ha för att byta lite träningstips och annat kul som handlar om hundar. Visst jag ...

Av Margit Evertsson - 6 april 2012 19:46

Hej Besök gärna http://www.mittilandetsoleisia.n.nu

Presentation

Länkar

Lämna tassavtryck

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<<
Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards